26-10 Jogjakarta - Borbudur -Jogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ron & Ina Ostermeijer - WaarBenJij.nu 26-10 Jogjakarta - Borbudur -Jogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ron & Ina Ostermeijer - WaarBenJij.nu

26-10 Jogjakarta - Borbudur -Jogjakarta

Door: Ron en Ina

Blijf op de hoogte en volg Ron & Ina

02 November 2011 | Indonesië, Jogjakarta

We moeten weer vroeg uit de veren. Om 5 uur moeten we alweer op en het is nog steeds heel erg warm. De airco op de kamer doet het ook niet al te best dus gaan we straks eerst maar even naar de receptie om te vragen of ze er naar kunnen kijken. Maar eerst even een frisse douche en een lekker ontbijten. Zo op tijd in de bus want het is dus nog een stukje rijden voordat we er zijn. Eenmaal aangekomen blijkt dat de Bordudur al een groot deel uit de stijgers is. Vorig jaar is er namelijk nog een uitbarsting van de Merpi geweest en die had nogal wat as achter gelaten. Dat is inmiddels opgeruimd en je kunt nu de Borbudur weer goed bezoeken. Maar eerst maken we natuurlijk een plaatje op afstand. Jammer dat het zonnetje nog niet helemaal schijnt maar aan de andere kant ook wel lekker want het is inmiddels al weer aardig warm aan het worden. Maar goed dat we een beetje op tijd zijn. We krijgen een rondleiding van een kleine ander half uur en mogen daarna nog even vrij rondlopen om een aantal foto’s te maken. Dat hadden we in de tussentijd natuurlijk ook al gedaan dus nog even lekker rondwandelen. Langzaam gaan we met z’n alle weer richting bus om vervolgens een bezoek te brengen aan de zilversmid. Dan rijden we een stukje verder om te zien wat de schade geweest is van de laatste uitbarsting. Stenen van ik weet niet hoe groot zo’n 35 Km verder terecht gekomen kun je nagaan wat een kracht erachter zit. Huizen kompleet vernietigd en hele stukken onder de lava. Vervolgens gaan we weer naar de stad om met de taxi fietsen een ritje te maken naar het paleis van de sultan. Eenmaal in het paleis aangekomen krijgen we een leuke rondleiding van een oudere meneer. Weet veel te vertellen. Ook hier maken we weer wat foto’s. Ook wordt er een poppenkastspwl gespeeld met daarbij een groot orkest. Vervolgens stappen we de bus weer in om naar een Batik schilder te rijden. Mooie schilderijen maar wat moet je ermee. Vervolgens gaan we naar een schimmen voorstelling. Leuk maar wat een herrie maken die muzikanten en steeds het zelfde deuntje. Ook brengen we nog een bezoek aan een vogeltjesmarkt. Daar kom je echt alles tegen van gekleurde kuiken tot rode mier. Hier blijven we maar niet te lang rondlopen. Op naar het hotel waar we eerst maar eens een koud pilsje gaan vatten. Aan de overkant van de weg nemen we een hapje te eten, maar om aan de overkant te komen is en blijft een sport wat een drukte zeg. We nemen in het hotel nog iets te drinken en gaan weer lekker slapen. Morgen hebben we een kleine optie met paard en wagen door een dorpje.